اچال باكري نيز اگر بخواهد مي تواند راهي آسان براي خود انتخاب كند. او مي توانست اين كار را انجام دهد زيرا او وارث گروه Bakeri Group بود ، قديمي ترين شركت املاك و مستغلات هند با ارزش بازار 109 كرور. اما باكري 26 ساله كه در سال 1986 با مدرك MBA از آمريكا بازگشت ، راه ديگري را انتخاب كرد.
آچال باكري 56 ساله مي گويد: "فكر نمي كردم بتوانم ارزش بيشتري به تجارت املاك و مستغلات اضافه كنم." در حال حاضر ساختار و سلسله مراتبي كاملاً ثابت وجود داشت ، در حالي كه من مي خواستم كار چالش برانگيزي براي خودم داشته باشم. بنابراين او راه خود را انتخاب كرد.
باكري در سال 1988 مبلغ 7،00،000 روپيه از پدرش وام گرفت و تجارت كولر سازي را شروع كرد. اين نسبت به AC كمتر و كم مصرف بود و در تابستان هاي گرم و خشك هند هواي خنكي را به مردم مي داد.
مبلغ يك هزار روپيه در سمفوني 12 لك بود
در تاريخ 20 ژوئن 2006 ، قيمت سهام يك توليد كننده پنكه و كولر فقط 1200 روپيه بود. از اين نظر مقدار هزار روپيه به 12 روپيه افزايش يافته است. اين شركت همچنين از سال 2010 تاكنون 11 بار سود سهامداران خود را پرداخت كرده است.
باكري مي گويد كه ،
هنگامي كه من شروع به ساخت كولر كردم ، AC بسيار گران و كولرهاي هوا بسيار بزرگ و زشت بودند. من به فكر ايجاد چيزي افتادم كه بتواند خريداران را به خود جلب كند.
در طي يك سال از آغاز فعاليت ، شركت نانوايي ، كه اكنون به عنوان Symphony Limited شناخته مي شود ، موفق بود و سودآوري خود را آغاز كرد. اين شركت در سفر 30 ساله خود با سرمايه بازار 1.2 ميليارد پوند به بزرگترين شركت خنك كننده هوا تبديل شده است. دارايي خالص باكري 1.26/1 ميليارد دلار در سال 2016 است و از اين حيث او هفتاد و چهارمين مرد ثروتمند هند است.
سهامداران سمفوني نيز از مزاياي زيادي برخوردار شده اند. سهام اين شركت در 10 سال گذشته 91،000 درصد جهش داشته است. قيمت سهام آن 1.30 روپيه در سال 2006 بود كه در 20 دسامبر 2016 با 1180 روپيه معامله شد.
پدر اين ايده را ارائه داد
باكري تمام اعتبار اين ايده تجاري را به پدرش آنيل باكري مي سپارد. باكري گفت كه خانواده اش در سال 1987 به خانه جديدي در احمدآباد منتقل شدند ، تا آن زمان ما هرگز از كولر هوا استفاده نكرده بوديم. مشاور ما توصيه كرد كه در برخي از مناطق كه امكان نصب AC وجود ندارد ، كولرهاي هوا نصب شود. اما اين دستگاه بسيار پر سر و صدا بود و فضاي زيادي را اشغال مي كرد.
يكشنبه صبح وقتي تمام خانواده در باغ براي صرف چاي نشسته بودند ، پدر باكري پرسيد آيا مي تواند يك كولر هوا با ظاهري بهتر و ساكت تر بسازد؟ آچال باكري داراي مدرك معماري از مركز برنامه ريزي محيط زيست و دانشگاه فناوري ، احمدآباد و MBA از دانشگاه و كاليفرنياي جنوبي است. در فوريه 1988 ، نانوايي سيستم هاي راحتي سانسكريت را راه اندازي كرد كه باعث خنك كننده هاي هوا مي شود. ما از پلاستيك استفاده كرديم تا كولر هوا زيبا و سبك شود تا به نظر مي رسد AC باشد.
پس از اين ، باكري محصول خود را با نام تجاري Symphony روانه بازار كرد كه قيمت هر واحد آن 4300 روپيه بود. به همين منظور ، يك آگهي تمام صفحه در Times of India ، پرفروش ترين روزنامه انگليسي روز هند ، ارائه شد. اين زماني بود كه AC به 35000 روپيه فروخته مي شد و كولر گازي محلي 2000 Rs قيمت داشت.
موفقيت آرام
در تابستان سال 1988 ، تقاضا به آرامي در حال رشد بود و اين شركت 1000 واحد فروخت و 40 لوره درآمد كسب كرد. تاكنون اين شركت يك كولر توليد نكرده است. باكري گفت: "توليد يك فرآيند فشرده سرمايه و مديريت است و ما فكر كرديم بهتر است اين كار را به فروشندگان متخصص واگذار كنيم."
سانسكريت سمفوني در گذشته مونتاژ اجزاي مختلف را در يك كولر با نام تجاري انجام مي داد. در سال 1989 ، اين شركت برخي از فارغ التحصيلان موسسه ملي طراحي در احمدآباد را براي طراحي كولرهاي جديد هوا استخدام كرد. پيش از اين ، باكري و تيم كوچك خود اين محصول را خود طراحي مي كردند. بين سالهاي 1989 و 1990 ، اين شركت 3000 كولر فروخت ، توزيع خود را گسترش داد و تبليغات تهاجمي را در تلويزيون ملي آغاز كرد. در سال 1990 ، اين شركت 21700 واحد فروخت.
در سال 1991 ، كارخانه اي در احمدآباد راه اندازي شد و مونتاژ در آن آغاز شد. اين شركت در سال 1994 در بورس اوراق بهادار ثبت شد و از طريق IPO بيش از 10 كرور افزايش يافت. امسال اين شركت نام خود را به Symphony Comfort Systems تغيير داد.
سقوط بزرگ
موفقيت بازار سهام با فشار متنوع سازي و گسترش سريع حاصل شد. از آنجا كه خنك كننده هاي هوا در تمام طول سال قابل فروش نيستند ، سمفوني تصميم به توليد محصولات جديد گرفت. به زودي ساخت همه چيز از آبفشان گرفته تا دستگاه هاي تصفيه آب و ماشين لباسشويي آغاز شد. اما همان موفقيت كولر بادي را نداشت. اين باعث ضرر شركت شد.
تا سال 2002 ، ارزش خالص سمفوني كاملا از بين رفته بود. درآمد كل شركت در اين سال 28 كرور و خالص خسارت 31 كرور بود. در سال 2003 ، سمفوني تصميم گرفت كه به هيئت بازسازي صنعتي و مالي (BIFR) دولت هند مراجعه كند ، كه به شركت هاي بيمار كمك مي كند تا تجارت خود را تغيير دهند.
اين شركت شروع به بهبود مدل تجاري خود كرد و توزيع كنندگان بيشتري را استخدام كرد. تا سال 2006 ، اين شركت كاملاً از تجارت متنوع خود خارج شده بود و يك
- سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰۰ ۲۳:۴۹ ۴ بازديد
- ۰ نظر